Met integrale gebiedsgerichte projecten draagt MoVe bij aan oplossingsrichtingen. Deze projecten vallen binnen de drie programmalijnen, waar we de richting en de strategie bepalen voor de inzet van de programmapartners.
We werken onder andere aan twee grote gebiedsprojecten: de Oeververbindingen regio Rotterdam en schaalsprong regionale mobiliteit CID/Binckhorst. Beide projecten zijn MIRT-verkenningen en daarbij volgen we de MIRT-spelregels. De MIRT-verkenning voor de Oude Lijn en knooppunten is nog in voorbereiding. Deze start naar verwachting in de 1e helft van 2022.
Verder wordt er gewerkt aan twee plannen voor gebiedsuitwerkingen met een sterke relatie programmalijn Logistiek in en om de stad: Voorne-Putten en Haven Rotterdam en Greenport 3.0 Westland. Deze projecten dragen natuurlijk ook bij aan de programmadoelstellingen.
Daarnaast is er ook een korte termijnaanpak (KTA) binnen het programma, die actief op zoek is naar meekoppelkansen binnen de programmalijnen en projecten.
Oude lijn: Omdat veel mensen nu eenmaal graag wonen in de binnensteden sturen de lokale overheden en Provincie Zuid-Holland erop om het grootste deel van de bouwopgave binnenstedelijk te realiseren dichtbij hoogwaardig OV. Zo blijven banen, scholen en voorzieningen binnen bereik en blijven steden ook in de toekomst betaalbaar, leefbaar en duurzaam bereikbaar. Daarvoor is sneller, betrouwbaarder en frequenter openbaar vervoer nodig, met nieuwe stations nabij nieuwe woninglocaties, die door de schaalsprong mogelijk wordt gemaakt.
De bereikbaarheid van Voorne-Putten is al vele jaren gebrekkig door structurele congestie op de oeververbindingen van en naar het eiland. Lees hier meer over de aanpak van MoVe voor een betere bereikbaarheid. Bereikbaarheid Voorne-Putten en Haven Rotterdam
De gebiedsuitwerking van Greenport 3.0 in Westland is gericht op het bepalen van slimme combinaties van verschillende mobiliteitsmaatregelen die gezamenlijk leiden tot een mobiliteitsaanpak. Gebiedsuitwerking Greenport 3.0 Westland
De meeste MoVe gebiedsprojecten concentreren zich met doelstellingen en maatregelen op de (middel) lange termijn. Projecten voor de korte termijn dragen ook bij aan de ambities, opgaven en doelstellingen van MoVe. Vooral in het gebiedsproject en de deelregio's. KTA - Korte Termijn Aanpak
Het MIRT-traject Oeververbindingen regio Rotterdam zet in op sterke verdichting en transformatie van de bestaande stad. De Rotterdamse regio groeit en de druk op oeververbindingen over de Nieuwe Maas, OV-lijnen en wegen neemt toe. MIRT-traject Oeververbindingen regio Rotterdam
De regio Rotterdam-Den Haag groeit. Tot 2040 komen er 400.000 inwoners bij, waarvan zo’n 100.000 in Den Haag. Er zijn tienduizenden nieuwe woningen en banen nodig. Een geschikte locatie hiervoor is het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. MIRT Verkenning CID Binckhorst
In het MoVe-programma worden afspraken gemaakt over betere en duurzame bereikbaarheid in samenhang met verstedelijking. Met andere woorden: zonder goed, snel en duurzaam openbaar vervoer is het maken van meer woningen en ruimte om te werken in de (zuidelijke) Randstad niet mogelijk. Oude Lijn en OV-knopen
MoVe, mobiliteit en verstedelijking is een samenwerkingsprogramma van de ministeries IenW en BZK, de PZH, de MRDH en de gemeenten Den Haag en Rotterdam.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.