De aansluitingen op de A15, met name de Harmsenbrug/N57, de Hartelbrug/N218 en de Spijkenisserbrug, hebben zowel in de ochtend- als avondspits met filevorming en terugslag op de A15 te maken. Dit is ook nadelig voor de bereikbaarheid van de Haven van Rotterdam. Tevens speelt problematische robuustheid van het verkeerssysteem een belangrijke rol door vele brugopeningen in het gebied, het langdurig openstaan van bruggen in de spitsperiodes en het optreden van storingen bij bruggen en tunnels.
Nut en noodzaak van het verbeteren van de bereikbaarheid van Voorne-Putten zijn in 2019 onderzocht door ingenieursbureau RoyalHaskoning DHV (RHDHV). Daar zijn verstedelijkingsafspraken, de ontwikkeling van de haven Rotterdam en het goederenvervoer en de overige ruimtelijke en economische ontwikkelingen in het gebied bij betrokken. Er is een probleemanalyse uitgevoerd en er zijn zes maatregelenpakketten opgesteld, die mede ‘gevuld’ zijn vanuit een aantal sessies met de ambtelijke projectgroep, omgevingspartijen en gemeenteraden. Van de verschillende maatregelen(pakketten) zijn kosten en effecten in kaart gebracht voor een groot aantal aspecten.
In het BO-MIRT 2019 is besloten om een gezamenlijk (Rijk-regio) vervolgonderzoek naar verbetering van de bereikbaarheid van Voorne-Putten en Haven Rotterdam te starten: het project Aanpak Bereikbaarheid Voorne-Putten en Haven Rotterdam. Het bestaat uit twee onderzoeken:
In 2021 hebben Rijk en regio pakket A5 uit onderzoek A verder geoptimaliseerd. Er is bepaald welke maatregelen uit het pakket noodzakelijk zijn en of er extra maatregelen kunnen worden toegevoegd om de verkeersdoorstroming aan de oostzijde van Voorne-Putten te verbeteren. Het geoptimaliseerde maatregelenpakket Bereikbaarheid Voorne-Putten Haven Rotterdam bestaat uit 14 maatregelen en wordt door Rijk en regio als kosteneffectief beschouwd. Uit de separate regionale studie (onderzoek B) volgt dat de extra oeververbinding via het Welplaat-tracé maakbaar is, de robuustheid van het netwerk verbetert en bijdraagt aan verbetering van de bereikbaarheid van Voorne-Putten. De kosten zijn echter substantieel en realisatie brengt een langdurige bouwperiode met zich mee.
Zowel Rijk als regio erkent nut en noodzaak van verbetering van de bereikbaarheid van het gebied en stemmen in met het ontwikkelde maatregelenpakket. Inmiddels is tussen alle opdrachtgevende partijen (Rijk en regio) overeenstemming bereikt over de kosten van de maatregelen, de voor de maatregel verantwoordelijke partij(en) en de verdeling van kosten tussen de partijen. Tijdens het BO MIRT van november 2022 zal besproken worden of Rijk en regiopartijen op dit moment voldoende financiële middelen hebben om de maatregelen op korte termijn te realiseren. Over fasering worden nadere afspraken tussen de partijen gemaakt. Ook zal een voortgangsmonitoring plaatsvinden waarin de uitvoering van de gemaakte afspraken wordt gevolgd.
MoVe, mobiliteit en verstedelijking is een samenwerkingsprogramma van de ministeries IenW en BZK, de PZH, de MRDH en de gemeenten Den Haag en Rotterdam.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.